
SPOT PKK
OBJEKTIF
1- Fitrah kejadian manusia
2- Proses perkembangan biologi-pengaruh
3- Skema2 fizikal dlm kognitif Piaget
4- Ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas
5- Bagaimana guru dapat membantu perkembangan bahasa kanak-kanak
6- Teori perkembngan moral Kohlberg
7- Hierarki Keperluan manusia Abraham Moslow
8- Faktor yang memoengaruhi perkembangan pemikiran
9- Elemen utama yang terkandung dalam- Teori Psikoanalitik Erikson- Teori Kecerdasan Triarchic-
Teori perkembangan kognitif- Teori pembelajaran social bandura
10- Tahap perkembangan moral pra-konvensional, konvensional dan pos-konvensional
11- Helah bela diri
12- Masalah pembelajran
13- Pendidikan inklusif
14- Kaedah pengajaran
15- Konsep adaptasi, asimilasi dan akomodasi
16- Pembentukan personality
17- Peringkat perkembangan kanak2- prenatal
18- Teori system ekologi Bronfenbrenner
19- Kronologi peringkat perkembangan fizikal individu
SUBJEKTIF
1- Perbezaan perkembangan dan pertumnbuhan
2- Bagaimana persekitaran boleh membnatu kanak-kanak
3- Bagaimana kanak-kanak melakukan adaptasi
4- Cara guru mengajar dalam peringkat pra-operasi dan operasi konkrit
5- Ciri personality Carl Jung
6- Bagaimana guru dapat membentuk konsep kendiri positif
7- Ciri kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan dan cara membantu
ESEI
1- Ciri perkembangan kognitif peringkat operasi konkrit dan implikasi pengajaran
2- Peranan guru membentuk personality distingtif
3- Kanak-kanak beramasalah fizikal.
SPOT FPK
ESEI
1. Perkembangan sistem pendidikan di malaysia sebelum, semasa n selepas merdeka
- banding beza sblm n slps
2. Penghuraikan kerjaya guru sebagai pemangkin konsep modal insan
SUBJEKTIF
1. Menghuraikan konsep dan prinsip falsafah pendidikan islam dan timur
2. Menghuraikan implikasi terhadap perkembangan pednidikan di mesia
3. Prkmbgn falsafah penddkn barat-bercirikan falsafah pnddkn barat n tradisional n moden
- banding beza
- implikasi trhdp perkmbgn pndkkn di mesia
4. Tokoh2 pnddkn barat n timur,negara
- ciri2 tokoh pnddk
- sumbnagn
5. Pmbntukan pelaksanaan KBSR
- pmbntukan kokurikulum
SPOT PKK
STRUKTUR
1. Perbezaanperkembangan & pertumbuhan
2. Bagaimana persekitaran boleh membantu kanak-kanak
3. Bagaimana kanak-kanak melakuakan cara adaptasi
4. Cara guru mengajar dalam peringkat pra operasi & operasi konkrit
5. Ciri personaliti Carl Jung
6. Bagaimana guru dapat mbntu mmbentuk konsep kendiri positif
7. Ciri-ciri kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan dan cara membantu dan juga
masalah pembelajaran lain
ESEI
1. Ciri pkmbangan kognitif prgkat operasi konkrit & implikasi pengajaran
2. Peranan guru membentuk personaliti distigtif (pemikiran & emosi)
3. Kanak-kanak bermasalah fizikal
SPOT FPK
ESEI
1. perlaksanaan strategi di PIPP 2006-2010
- membina negara bangsa
- membangunkan insan
- memperkasakan sekolah kebangsaan
- merapatkan jurang pendidikan
- memertabatkan profesion keguruan
- melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan
2. Ciri insan guru dalam FPG & bagaimana peranan guru
3. Modal kurikulum Lawrence stenhouse (aktiviti)
STRUKTUR
1. Dasar pendidikan menurut islam
2. Implikasi falsafah pndidikan timur dlm sstm pndidkan Malaysia 3)prinsip utama aliran
progresivisme
3. Peranan guru mengikut prenialisme
4. Prinsip falsafah pndidikan timur (conficius & rabindranath tagore)
5. Sumbangan tokoh (awang Had Salleh, Aminuddin baki, & zaaba)
6. Kemahiran yg perlu dikuasai bg melahirkan insan y seimbang
7. Peranan guru dalam merealisasikan FPG
SELAMAT MENGULANGKAJI
SELAMAT MENEMPUH FINAL EXAM
19, 23, 24 & 25 MEI 2011
SELAMAT MENEMPUH FINAL EXAM
19, 23, 24 & 25 MEI 2011
12 komen:
tq..koz x mkn sorg...hehehe....sharing is caring rite...
thanks a lotz..
blah le ko, spot konon..montessory, sorry nek lori...kuang3
thanx yea..terbaik la..(^_^)
spot pkk tu mmg smpai 19 je yg objektif tu?????
satu soalan tertinggal la..hahaha =p
spot Ks xde ke????urgent...
Nak spot RBT
thanks :)
mohon share yek
tengkiu :)
http://chekguchekgi.blogspot.com/
soalan ni dah kuar sem lpas kan?? i mean tahun lepas??
kdri tu ape ekk??
IPG KDRI (Kampus Dato' Razali Ismail)....
Boleh je kllu nk share, hehehe
Memang la spot pasal tu la tulis spot, bukan tulis pro forma doo.....hahaha lol
Post a Comment