+ KaJiaN SoSiaL +

BeRFoRuM di HaRi PeRTaMa KuLiaH

| 07 January 2013

 Assalamualaikum w.b.t, salam sejahtera & salam 1Dunia kepada semua pengunjung Teratak Terindah PISMP Kajian Sosial Semester 5/2013. Apa khabar kalian semua? Diharapnya semua sihat walafiat dan penuh keazaman dalam menempuh perjalanan tahun baru 2013 ini dengan penuh kebaikan dan kemaarufan. Kepada sahabat-sahabat dari IPG yang lain, kami ucapkan selamat berkuliah kembali untuk tahun 2013. Ada yang melangkah ke PISMP Sem 7, PISMP Sem 5, PISMP Sem 3, PISMP Sem 1 dan PPISMP Sem 2. Insyallah pada akhir semester ini iaitu bulan Jun atau Julai, akan ada kemasukan baru untuk PPISMP Sem 1. Namun semuanya bergantung kepada Kementerian Pelajaran Malaysia kelak. Kami di IPG Kampus Dato' Razali Ismail telah memulakan kuliah pada 1 Januari 2013, betul-betul pada tahun baru iaitu pada selasa minggu lepas. Alhamdulillah semester ni kami dapat Ketua Unit (KU) baru iaitu saudara Aminnulhakim bin Abd. Isa, orang Pahang. Beliau dibantu oleh Penolong Ketua Unit (PKU) Nur Syuhada Binti Mohd Din, Setiausaha kelas, Pusparajan A/L Thiagarajan dan Bendahari iaitu Nur Aishah Binti Mukhtar.

Pada hari pertama sesi baru semester 5 ini, kami telah menghadiri perhimpunan bersama tuan pengarah IPG KDRI iaitu En. Ghulam Sarver Bin Mobarak Ali yang diadakan jam 7.45 pagi di Dewan al-Farabi. Pelbagai amanat disampaikan oleh beliau. Setelah selesai, kami diberitahu oleh Tuan Haji Zulkifli bahawa beliau sudha menunggu di Bilik Kuliah C 10 di bangunan pentadbiran, rupanya Hj. Zul akan ajar subjek KS kami. Lepas hbis masa Hj. Zul, kami menerima jadual waktu kuliah dari KU kitaorng. Tengok jadual mmg pack btul, dari wktu pertama sampai waktu akhir 1.15 ada kelas tiap-tiap hari. Mungkin sebab nanti kami nak praktikum, jadi untuk memastikan jam kredit mencukupi, maka terpaksa masa ditambah 1 jam untuk setiap waktu. Maka jadilah seminggu itu jadual kami penuh dan ada kelas sampai 3 jam sekali sesi. Terpaksalah kami tempuhi dengan hati yang rawan, hehehe

Lepas rehat dalam jam 11.15, Puan Maznah yang mengajar Budaya Pembelajaran telah masuk kelas kami dan pada sesi pertama kelasnya beliau sudah memberikan tugasan kepada kami, hehehe Tugasan yang akmi perlu lakukan ialah mencari point mengenai diskriminasi dalam pendidikan yang wujud pada tahun-tahun kebelakangan ini. Jadi 6 point telah disenaraikan dan kami dipecahkan kepada 6 kumpulan untuk membincangkan pasal point tersebut. Masa diberikan hanya 10 minit dan setelah itu setiap kumpulan akan menghantar wakil untuk menjadi ahli panel bagi membentangkan dapatan hujah point-point tersebut. Maka kami pun berforumlah di hari pertama kuliah dengan saudara Muhammad Iqbal sebagai moderatornya. Forum ambil masa sekitar 30 minit lebih-lebih dan setelah selesai maka kelas bersurai. Puan Maznah sempat memberikan kerja rumah kepada kami iaitu setiap kumpulan harus menyediakan sebuah presentation PPT dan dikumpul untuk diserahkan. PPT adalah berkenaan dengan point yang diberikan kepada setiap kumpulan. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar. Itulah serba sedikit aktiviti kami di hari pertama berkuliah, hehehe Tapi sebelum tu tengok gambar2 kami berforum di bawah ni : )

Jumpe lagi di entry akan datang, Wassalam

- admin PaRaDoX -






0 komen:

Post a Comment

 

Copyright © 2010 .+ KaJiaN SoSiaL +